Kontenerowa rewolucja – otwarte dane zamiast zamkniętych systemów

0
136
trnsport kontenerowy- rewolucja, kontenery logistyka

W ostatnim czasie branża logistyczna była świadkiem premiery nowej platformy Movement, stworzonej przez amerykańską firmę project44. Platforma ta, określana jako „Decision Intelligence Platform”, ma za zadanie zrewolucjonizować sposób zarządzania globalnymi łańcuchami dostaw – w tym także transportem kontenerowym. Jednak eksperci podkreślają, że choć Movement to istotny krok naprzód, prawdziwa zmiana nadejdzie wtedy, gdy technologia będzie opierać się na współpracy, a nie kontroli.

Kontenery w świecie AI

Nowa platforma Movement obiecuje nie tylko śledzenie kontenerów, ale też aktywne zarządzanie ich ruchem. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, system potrafi analizować dane, wykrywać zakłócenia i automatycznie podejmować decyzje – na przykład zmienić trasę kontenera lub zarezerwować nowy środek transportu. Użytkownicy, tacy jak Ford, Eaton czy Home Depot, chwalą sobie m.in. spadek liczby zapytań typu „gdzie jest moja przesyłka?” oraz poprawę punktualności dostaw.

Jednak Movement to platforma zamknięta, kontrolowana przez jedno przedsiębiorstwo. Tego typu rozwiązania mogą być efektywne dla dużych graczy rynkowych, ale stają się mniej dostępne dla mniejszych operatorów – lokalnych spedytorów, terminali śródlądowych czy portów w krajach rozwijających się.

Alternatywa: otwarta infrastruktura dla kontenerów

Tu na scenę wchodzi Virtual Watch Tower (VWT) – zupełnie inne podejście do zarządzania danymi w transporcie kontenerowym. VWT to otwarta, publiczna platforma cyfrowa, rozwijana przez niezależne instytuty badawcze w Europie i Azji, takie jak RISE, VTT, czy A*STAR’s IHPC. W przeciwieństwie do Movement, VWT nie należy do jednej firmy – ma strukturę federacyjną i neutralne zarządzanie.

Dzięki rozwiązaniu VWTnet, które ma ruszyć w 2026 roku, wszyscy uczestnicy łańcucha transportowego – od kapitanów statków, przez operatorów portów, po kierowców – mają dostęp do tej samej, aktualnej wersji informacji. Przykładowo: jeśli kontener z drewnem z Finlandii ma dotrzeć do Australii, a po drodze ulega opóźnieniu z powodu sztormu, wszyscy zainteresowani widzą to samo powiadomienie o zakłóceniu, ten sam szacowany czas przybycia i tę samą rekomendację działania. Dzięki temu statek może przyspieszyć, port dostosować swój slot przeładunkowy, a kontener zdąży na przeładunek w Zeebrugge.

Współpraca, nie monopol

Movement i VWT nie są swoimi przeciwnikami – wręcz przeciwnie, mogą się znakomicie uzupełniać. Movement dostarcza inteligentne narzędzia analityczne, a VWT – zaufane, otwarte dane. Ich połączenie pozwala na skuteczniejsze i bardziej przejrzyste zarządzanie transportem kontenerowym.

Wnioski dla branży kontenerowej

Globalny transport kontenerowy jest zbyt złożony, aby mógł być skutecznie kontrolowany przez jedną platformę czy firmę. Prawdziwy postęp nadejdzie wtedy, gdy różne rozwiązania technologiczne będą mogły ze sobą współpracować. Otwarta infrastruktura, taka jak VWT, stanowi niezbędny fundament, na którym mogą działać zaawansowane narzędzia pokroju Movement.

Przyszłość transportu kontenerowego to nie walka o dominację jednej technologii, ale budowa ekosystemu opartego na transparentności, interoperacyjności i wspólnym celu: sprawnym i odpornym na zakłócenia globalnym łańcuchu dostaw.

sprawdź także: Europa zwiększa logistyczną obecność na Ukrainie